زبان و ادبیات فارسی دیدگاه ها و رویکردها

علمی، ادبی، انتقادی
زبان و ادبیات فارسی دیدگاه ها و رویکردها

جایی برای آشنایی با مباحث علمی ادبیات فارسی و طرح دغدغه ها و دیدگاه های اصلاحی در این زمینه، برای تمامی اهل علم و اندیشه
به تمامی دوستانی که برای مطالعه، همکاری و راهنمایی می آیند، درود می فرستیم

پیوندهای روزانه
۱۱
ارديبهشت ۹۴

محمدعلی غلامی نژاد ، احسان قبول:

در دوره حاضر که با نام عصر دانایی نام‌بردار است، پژوهش‌هایی اصیل و علمی شمرده می‌شود که بر پایه ارائه اطلاعات به تجزیه و تحلیل و تولید دانش جدید بپردازد. در این مقاله پس از بررسی بیش از 3450 پایان نامه رشته زبان و ادبیات فارسی، آشکار می‌شود که این اصل مهم در آنها وجود ندارد و عموماً نوعِ این پایان‌نامه‌ها توصیفی است و در آنها به ارائه و طبقه‌بندی اطلاعات بسنده می‌شود. در آسیب شناسی این معضل به مواردی، همچون: عدم وجود کلان‌نگری علمی‌ـ ادبی، تمرکز موضوعها بر ارائه اطلاعات ادبی، نبود طرح پایان نامه علمی و تعریف شده و عدم رعایت این طرح در پژوهش نهایی، نبود روش مشخص علمی‌ـ پژوهشی، انتخاب موضوعهای کلّی، انجام موضوعهای تکراری و... می‌توان اشاره کرد.


واژه‌های کلیدیپایان‌نامه‌های ادبی، آسیب شناسی، اطلاعات، دانش،

متن کامل [PDF 122 kb]
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۱

نظرات  (۱)

سلام. درسته اما موضوع اینه که  آموزش دانشجوها و نحوه اراده دروس هم چندان مطلوب نیست که بخوایم انتظار بیشتر از این رو داشته باشیم. اگر کسی بتونه در این مقطع پایان نامه خیلی خوبی بنویسه، نتیجه مطالعات قبلی اون شخصه، و ربطی به دروسی که خونده و یاد گرفته نداره.
پاسخ:
سلام تا حدی حق با شماست منم اینا رو اضافه میکنم:  فکر نمیکنم انداختن توپ به طور مطلق توی زمین گروه و استادا جالب باشه هر چند کم کاری باشه. پایاننامه نتیجه مطالعات و پژوهش اضافه بر درس دانشجوست. تو همه رشته ها ضعفهایی در ارائه دروس و سرفصلها هست اما ادبیات خوشبختانه واحد چینی خوبی داره هر چند گاهی استادای متخصص یک درس رو برا اون درس نمیذارند و سلیقه ای عمل میشه. ضعف پایاننامه ها مربوط به دانشجو هم هست که اول کار جو زده آمیز موضوع انتخاب میکنه. میتونه اگه نمیتونه، موضوعی برداره که مربوط به واحدهای درسی و تخصص استادا باشه. مشکل میتونه با توجه به این مقاله و مقاله قبلی این مسائل باشه: سنتی بودن شیوه تحقیق ارائه شده به معنای معطوف ماندن به مرجع شناسی، مسکوت ماندن در توضیح و تبیین شیوه های مورد نظر برای تحقیق(کمی، کیفی، توصیفی، تحلیلی و...)، عدم وجود منبع به روز و مفید در بحث روش تحقیق، وجود تحقیقهایی که هر کدام جزئی از یک کل تعریف نشده هستند و اهداف کلان رو محقق نمیکنند، تمرکز موضوعات بر ارائه اطلاعات و نه تجزیه و تحلیل صحیح آنها، عدم انتخاب روش تحقیق مناسب با موضوع که به دلیلی بی دانشی انجام میشه، انتخاب موضوعهای کلی که هدف اصلی آن نا مفهوم است، انتخاب موضوعات تکراری(که از عدم پیشینه شناسی سرچشمه میگیره و به دانش هیچ کمکی نمیکنه مثلاً دانشگاه آزاد بررسی صور خیال در خمسه نظامی انجام شده اما باز همون موضوع در دانشگه به فرض اصفهان و... هم انجام میشه بدون کوچکترین نکته جدیدی)، گرایش به موضوعات غیر علمی - پژوهشی(سنتی) و کم اثر، انجام پژوهشهای ناقص، اشتغال استادان به راهنمایی چندین کار پژوهشی و غیر پژوهشی متفاوت، عدم استفاده از منابع اصلی و درجه اول، عدم توجه به ماهیت موضوع از نظر درون رشته ای بودن یا چند رشته ای و میان رشته ای بودن آنها، و متأسفانه داشتن شیوه کمی در کل کار که تحلیل داده ها بر پایه این شیوه امکان پذیر نیست و این در صورتی هستش که ماهیت بسیاری از رشته های علوم انسانی به سمت شیوه کیفی و ترکیبی نتایج بهتری رو دربرداره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی