۱۱
ارديبهشت ۹۴
محمدعلی غلامی نژاد ، احسان قبول: در دوره حاضر که با نام عصر دانایی نامبردار است، پژوهشهایی اصیل و علمی شمرده میشود که بر پایه ارائه اطلاعات به تجزیه و تحلیل و تولید دانش جدید بپردازد. در این مقاله پس از بررسی بیش از 3450 پایان نامه رشته زبان و ادبیات فارسی، آشکار میشود که این اصل مهم در آنها وجود ندارد و عموماً نوعِ این پایاننامهها توصیفی است و در آنها به ارائه و طبقهبندی اطلاعات بسنده میشود. در آسیب شناسی این معضل به مواردی، همچون: عدم وجود کلاننگری علمیـ ادبی، تمرکز موضوعها بر ارائه اطلاعات ادبی، نبود طرح پایان نامه علمی و تعریف شده و عدم رعایت این طرح در پژوهش نهایی، نبود روش مشخص علمیـ پژوهشی، انتخاب موضوعهای کلّی، انجام موضوعهای تکراری و... میتوان اشاره کرد. | |
واژههای کلیدی: پایاننامههای ادبی، آسیب شناسی، اطلاعات، دانش، | |
متن کامل [PDF 122 kb] |
۹۴/۰۲/۱۱